Endodoncie

Zaměřuje se na odborné ošetření zubních kanálků, které může být jedinou možností zachování zubu. Hlavním úkolem tohoto specializovaného stomatologického oboru je záchrana mrtvého či zaníceného zubu, aby nemuselo dojít k jeho vytržení. Ošetření je náročné na kvalitní přístrojové a nástrojové vybavení i na použité materiály a vyžaduje vysokou preciznost lékaře. Principem je dokonalé zprůchodnění, rozšíření, dezinfekce a zaplnění kořenového kanálku, což zejména u vícekořenových zubů bývá náročné i časově. Vlastní endodontické ošetření vždy doprovází rentgenové vyšetření daného zubu.

KDO JE ENDODONTISTA?

Endodontista je zubní lékař, který se specializuje na léčbu kořenových kanálků a komplikací s tím spojených. Název oboru je odvozen z řeckých slov endon (uvnitř) a odus (zub).

PROČ SE ZUB ZANÍTÍ?

Je-li zub napaden kazem, mohou bakterie obsažené v zubním kazu proniknou až do dřeňové dutiny. Zde mohou způsobit zánět a následně i odumření zubní dřeně, neboť ta v dospělosti nemá téměř žádnou regenerační schopnost. Navíc hrozí průnik infekce přes hrot kořene zubu, což vede k dalším komplikacím.

JAK SE DÁ PŘEDEJÍT ZÁNĚTU ZUBU?

Zejména pravidelnými prohlídkami u zubního lékaře. Je nutné odhalit zubní kaz včas. Pokud se zvětší natolik, že dojde k nevratnému poškození zubní dřeně bakteriemi, je nutné zub léčit endodonticky.

NÁSLEDUJÍ NĚJAKÁ POSTENDODONTICKÁ OŠETŘENÍ?

Endodoticky ošetřené zuby jsou touto léčbou do jisté míry mechanicky oslabené. Je tedy nutné korunkovou část zubu (tu viditelnou ústech) opatřit protetickou náhradou, jako je polokorunka nebo korunka. Pokud k tomu nedojde, je pravděpodobné, že časem vzniknou v zubu praskliny. Ty mohou mít za následek odlomení oslabených částí korunky nebo v horším případě prasknutí celého zubu. Pak bývá jedinou možností zub vytrhnout.

JE OŠETŘENÍ ZUBNÍCH KANÁLKŮ BOLESTIVÉ?

Při všech zákrocích se v dnešní době používá lokální anestezie, není tedy nutné se obávat bolesti při ošetření.

JAKÝ JE ROZDÍL MEZI ZUBNÍM KANÁLKEM, ZUBNÍM NERVEM A ZUBNÍM VÁČKEM?

Zubní kanálek je dutina uvnitř kořene, která je vyplněná nervovově-cévním svazkem.

Zubní váček je zánět, kterým se organismus brání bakteriím uvnitř zubních kanálků. Pokud dojde k oslabení organismu, může dojít k akutní reakci a z chronického zánětu se stane akutní, který se projeví bolestí, případně otokem a hnisem kolem zubu. Jediná léčba těchto váčků je kvalitní vyčištění, desinfekce a zaplnění kanálků. Jedná se o náročný výkon a s jeho úspěšností velice pomáhá operační mikroskop.

PROČ SE DĚLÁ RTG ZUBŮ?

Rentgenové snímky nám dávají zásadní informace o anatomii zubu, kanálků a míře poškození zubu kazem. Díky rentgenu víme, s jakým uspořádáním kanálků, zakřivením a odchylkami z běžné anatomie můžeme počítat. Dále je rentgen nutný k posouzení kvality zaplnění kanálků a sledování hojení váčků kolem zubů.

NENÍ RTG ZUBŮ NEBEZPEČNÝ?

Rentgenové záření potřebné k zubnímu rentgenu je přibližně 1-3 μSv. Jedná se o naprosto zanedbatelnou dávku a zcela bezpečné vyšetření. Pro srovnání, přírodní ozáření obyvatele ČR za jeden rok z přírodních zdrojů (vesmír, potraviny, země, radon) je podle údajů Státního ústavu pro jadernou bezpečnost 3200 μSv.