Parodontologie

Řeší bakteriální zánět podpůrných tkání zubu, které tvoří dáseň, závěsné vazy a kostní lůžko v okolí kořene zubu. Tyto tkáně zajišťují ukotvení zubu v čelisti. Léčba je dlouhodobá a jejím cílem je udržet chrup co nejdéle ve funkčním stavu při současném zachování estetiky. Parodontologie rovněž studuje patologické pochody v dutině ústní, které poškozují tkáně kolem zubu, a zabývá se chorobami ústní sliznice. Vedle zubního kazu jde o druhé nejčastější onemocnění v dutině ústní.

CO JE PŘÍČINOU PARODONTICKÝCH POTÍŽÍ?

Hlavní příčinou onemocnění parodontu je špatná ústní hygiena. V ústech působí bakterie, které se usazují na zubech ve formě mikrobiálního plaku. Tento plak vyvolává zánět dásní. Pokud není včas a dostatečně léčen, postupuje hlouběji, postihuje kost v okolí zubu a ta začne ubývat. Ke vzniku parodontického onemocnění kromě plaku přispívá také usazený zubní kámen, ortodontické vady chrupu, celková onemocnění a užívané léky, nevyhovující výplně zubů, nepřesné korunky, nevyhovující protézy, kouření, dědičné dispozice a další vlivy.

Zuby se následně začnou viklat a neléčená parodontitida mnohdy končí ztrátou jinak funkčního chrupu. Rizika však nehrozí jen zubům, chronická parodontitida je zdrojem infekce a může být příčinou závažných onemocnění v celém organismu.

JAK SE PARODONTITIDA DÁ LÉČIT?

Proces zánětu dásně (povrchový zánět) často zastaví už odstranění zubního kamene a úprava hygieny. Léčbě parodontitidy (hloubkový zánět s postižením kosti) se věnuje specializovaný zubní lékař-parodontolog. Léčba je dlouhá a jejím cílem je udržet chrup co nejdéle ve funkčním stavu při zachování estetiky.

CO SE STANE, KDYŽ PARODONTITIDU NEBUDU LÉČIT?

Neléčená parodontitida vede k dalšímu ústupu kosti, viklavosti a v konečné fázi až ke ztrátě zubu.

MŮŽE SE PARODONTITIDA OBJEVIT I U DĚTÍ?

Parodontitida u dětí se vyskytuje velice vzácně. Jsou-li postiženy děti před pubertou, je toto onemocnění velmi často spojeno s jinou chorobou a sníženou obranou proti mikroorganismům obsaženým v zubním povlaku. I přes nízký výskyt parodontitidy u dětí je nutné pečlivě provádět testy detekující toto onemocnění a případně je včas odhalit.

JE PARODONTITIDA NAKAŽLIVÁ, NEBO JE DĚDIČNÁ?

Parodontitida, která se vyskytuje v naprosté většině případů, je onemocnění způsobené přítomností povlaku a bakterií na zubech. Není tedy dědičná ani nakažlivá.

MŮŽE ZPŮSOB, JAKÝM SI ČISTÍM ZUBY, OVLIVNIT STAV DÁSNÍ?

Pokud nečistíte zuby správným způsobem, dochází vlivem neodstraněného mikrobiálního povlaku k zánětu dásně a dříve nebo později i ke vzniku parodontitidy (parodontózy). Správné čištění zubů je hlavním předpokladem k úspěchu léčby těchto onemocnění.

OVLIVŇUJE STAV DÁSNÍ TABÁK?

Užívání tabáku negativně ovlivňuje imunitní reakce organismu jako celku i lokálně. Narušuje přirozené prostředí a působí dráždivě. Kuřáci častěji trpí záněty dásní a především je u nich zvýšené riziko nádorových onemocnění v oblasti dutiny ústní. Výskyt parodontitidy u kuřáků je sedmkrát častější než u nekuřáků.

ZVÝŠUJE RIZIKO PARODONTITIDY TĚHOTENSTVÍ?

Ne! Těhotné ženy se správnou ústní hygienou se nemusejí obávat ani zánětu dásně ani parodontitidy. Problémy nastávají pouze u těch žen, které měly zánět dásně či parodontitidu před těhotenstvím a tento problém se vlivem těhotenských hormonů umocnil.

CO MÁM DĚLAT, KDYŽ MI PŘI ČIŠTĚNÍ ZUBŮ KRVÁCEJÍ DÁSNĚ?

Dásně krvácejí, pokud je přítomen zánět. Většinou je způsobený měkkým mikrobiálním povlakem (plakem) nebo „ztvrdlým“ mikrobiálním povlakem (zubním kamenem). Doporučujeme navštívit dentální hygienistku, která zuby dokonale očistí, vybere vám správné pomůcky na dentální hygienu a naučí vás je používat.

MŮŽE SE PARODONTITIDA PROJEVIT NA CELKOVÉM ZDRAVÍ?

Nebezpečí parodontitidy nespočívá pouze ve ztrátě zubů. Parodontitida u těhotných žen zvyšuje riziko potratu či porodu dítěte s nízkou porodní hmotností. Parodontitida také zvyšuje zdravotní rizika u lidí s aterosklerózou, onemocněním srdce, plic nebo cukrovkou. A vyšší je i riziko vzniku mozkové mrtvice.

JAK NEJÚČINNĚJI PARADONTICKÝM POTÍŽÍM PŘEDEJÍT?

Nejlepší cestou, jak předejít zánětu dásně a parodontitidě je kvalitní zubní hygiena a pravidelné kontroly u zubního lékaře a dentální hygienistky.