KDO JE ENDODONTISTA A Z ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV PRO ENDODONCII?

Endodontista je zubní lékař, který se specializuje na léčbu kořenových kanálků a komplikací s tím spojených. Název je odvozen z řeckých názvů: „uvnitř - endon“ a „zub - odus“.

PROČ SE ZUB ZANÍTÍ?

Je-li zub napaden kazem a bakterie obsažené v zubním kazu proniknou až do dřeňové dutiny, mohou způsobit zánět a následně i odumření zubní dřeně, neboť ta v dospělosti nemá téměř žádnou regenerační schopnost. Navíc hrozí průnik infekce přes hrot kořene zubu, což vede k dalším komplikacím.

JAK SE DÁ PŘEDEJÍT ZÁNĚTU ZUBU

Zánětu zubu předejdete zejména pravidelnými prohlídkami u zubního lékaře. Je nutné odhalit zubní kaz mnohem dříve než se zvětší natolik, že dojde k nevratnému poškození zubní dřeně bakteriemi, a je nutné zub endodonticky přeléčit.

NÁSLEDUJÍ NĚJAKÁ POSTENDODONTICKÁ OŠETŘENÍ?

Endodoticky ošetřené zuby jsou touto léčbou do jisté míry mechanicky oslabené. Je tedy nutné opatřit korunkovou část zubu (tu část, kterou vidíme v ůstech) protetickou náhradou jako je polokorunka nebo korunka. Pokud k tomu nedojde, je pravděpodobné, že časem vzniknou v zubu praskliny. Ty mohou mít za následek odlomení oslabených částí korunky nebo v horším případě prasknutí celého zubu a pak je jedinou možností zub vytrhnout.

NENÍ OŠETŘENÍ ZUBNÍCH KANÁLKŮ BOLESTIVÉ?

Na všechny zákroky se v dnešní době používá lokální anestezie, není tedy nutné se obávat bolesti při ošetření.

JAKÝ JE ROZDÍL MEZI ZUBNÍM KANÁLKEM, ZUBNÍM NERVEM A ZUBNÍM VÁČKEM?

Zubní kanálek je dutina uvnitř kořene, která je vyplněná nervovově-cévním svazkem.

Zubní váček je zánět, kterým se organismus brání bakteriím uvnitř v zubních kanálků. Pokud dojde k oslabení organismu, může dojít k akutní reakci a z chronického zánětu se stane aktutní, který se projeví bolestí a případně otokem s hnisem kolem zubu. Jediná léčba těchto váčků je kvalitní vyčištění, desinfekce a zaplnění kanálků. Jedná se o náročný výkon a s jeho úspěšností velice pomáhá operační mikroskop.

PROČ SE DĚLÁ RTG ZUBŮ?

Rentgenové snímky nám dávají zásadní informace o anatomii zubu, kanálků a míře poškození zubu kazem. Díky rentgenu víme s jakým uspořádáním kanálků, zakřivením a odchylkami z běžné anatomie můžeme počítat. Dále je rentgen nutný k posouzení kvality zaplnění kanálků a sledování hojení váčků kolem zubů.

NENÍ RTG ZUBŮ NEBEZPEČNÝ?

Rentgenové záření potřebné k zubnímu rentgenu je přibližně 1-3 μSv. Jedná se o naprosto zanedbatelnou dávku a zcela bezpečné vyšetření. Pro srovnání přírodní ozáření obyvatele ČR za 1 rok z přírodních zdrojů (Vesmír, potraviny, země, radon) je podle údajů Státního ústavu pro jadernou bezpečnost 3200 μSv.