CO JE PŘÍČINOU PARODONTICKÝCH POTÍŽÍ?

Hlavní příčinou onemocnění parodontu je špatná ústní hygiena. V ústech působí bakterie, které se usazují na zubech ve formě mikrobiálního plaku. Tento plak vyvolává zánět dásní, který v případě, že není včas a dostatečně léčen, postupuje hlouběji a postihuje kost v okolí zubu a ta začne ubývat. Ke vzniku parodontického onemocnění kromě plaku přispívá také usazený zubní kámen, ortodontické vady chrupu, celková onemocnění a užívané léky, nevyhovující výplně zubů, nepřesné korunky, nevyhovující protézy, kouření, dědičné dispozice a další vlivy. Zuby se následně začnou viklat a neléčená parodontitida mnohdy končí ztrátou jinak funkčního chrupu. Rizika však nehrozí jen zubům, chronická parodontitida je zdrojem infekce a může být příčinou jiných závažných onemocnění v celém organismu.

JAK SE DÁ LÉČIT?

Proces zánětu dásně (povrchový zánět) často zastaví pouze odstranění zubního kamene a úprava hygieny. Onemocnení parodontitidou (hloubkový zánět s postižením kosti) se dále věnuje specializovaný zubní lékař  parodontolog. Léčba je dlouhá, jejím cílem je udržet chrup co nejdéle ve funkčním stavu při zachování estetiky.

CO SE STANE KDYŽ PARODONTITIDU NEBUDU LÉČIT?

Neléčená parodontitida vede k dalšímu ústupu kosti, viklavosti a konečné fázi až ke ztrátě zubu.

MŮŽE SE PARODONTITIDA OBJEVIT JEN U DOSPĚLÝCH NEBO I U DĚTÍ?

Parodontitida u dětí se vyskytuje velice vzácně. Jsou-li postiženy děti před pubertou je toto onemocnění velmi často spojeno s celkovou chorobou a sníženou obranou proti mikroorganismům obsaženým v zubním povlaku. I přes nízký výskyt parodontitidy u dětí je nutné pečlivě provádět testy detekující toto onemocnění a včas ho odhalit.

MŮŽU OD NĚKOHO PARODONTITIDU CHYTIT, JE DĚDIČNÁ?

Parodontitida, která se vyskytuje v naprosté většině případů, je onemocnění způsobené přítomností povlaku a bakteriích na zubech. Není tedy dědičná ani nakažlivá.

MŮŽE OVLIVNIT STAV DÁSNÍ ZPŮSOB JAK SE ČISTÍM ZUBY?

Pokud nečistíte zuby správným způsobem, dochází vlivem neodstraněného mikrobiálního povlaku k zánětu dásně a dříve nebo později i ke vzniku parodontitidy (parodontózy). Správné čištění zubů je hlavním předpokladem k úspěchu léčby těchto onemocnění.

JAK MŮŽE OVLIVNIT TABÁK STAV DÁSNÍ?

Užívání tabáku negativě ovlivňuje imunitní reakce orgamismu jako celku i lokálně. Narušuje přirozené prostředí a působí dráždivě. Kuřáci častěji trpí záněty dásní a především je zvýšené riziko nádorových onemocnění v oblasti dutiny ústní. Výskyt parodontitidy u kuřáků je 7x častější než u nekuřáků.

JE ZVÝŠENÉ RIZIKO PARODONTITIDY V TĚHOTENSTVÍ?

Není! Těhotné ženy se správnou ústní hygienou se nemusejí obávat ani zánětu dásně ani parodontitidy. Problémy nastávají pouze u těch žen, které měly zánět dásně či parodontitidu před těhotenstvím a tento problém se vlivem těhotenských hormonů pouze umocnil.

CO MÁM DĚLAT, KDYŽ MI PŘI ČIŠTĚNÍ ZUBŮ KRVÁCÍ DÁSNĚ?

Dásně krvácí v případě, že je přítomný zánět. Většinou je způsobený přítomností nevyčištěného měkkého mikrobiálního povlaku a "ztvrdlého" mikrobiálního povlaku - zubního kamene. Doporučujeme navštívit dentální hygienistku, která zuby dokonale očistí, vybere vám správné pomůcky na dentální hygienu a naučí vás je používat.

MŮŽE SE PARODONTITIDA PROJEVIT NĚJAK NA NAŠEM CELKOVÉM ZDRAVÍ?

Nebezpečí parodontitidy nespočívá pouze ve ztrátě zubů. Parodontitida u těhotných žen zvyšuje riziko potratu či porodu dítěte s nízkou porodní hmotností. Parodontitida také zvyšuje zdravotní rizika u lidí s aterosklerózou, onemocněním srdce, plic nebo cukrovkou. A vyšší je i riziko vzniku mozkové mrtvice.

JAK NEJLÉPE MOHU PARADONTICKÝM POTÍŽÍM PŘEDEJÍT?

Nejlepší cestou jak předejít zánětu dásně a parodontitidě je vynikající zubní hygiena a pravidelné kontroly u zubního lékaře a dentální hygienistky.