CO ZNAMENÁ EXTRAKCE ZUBU?

Extrakce zubu je výkon, při kterém se uvolní a odstraní zub ze zubního lůžka.

Nejčastějšími důvody k extrakci zubu jsou parodontitida, poškození zubu kazem nebo úrazem tak, že jej nejde opravit konzervativně ani proteticky, ortodontické důvody, podezření na fokální infekci a některé důvody protetické.

Před extrakcí zubu je třeba s pacientem probrat jeho anamnézu s ohledem na některá závažná onemocnění,alergie a na léky které pacient užívá /léky na ředění krve,cytostatika apod./.

U zdravého člověka je extrakce zubu běžný ambulantní zcela bezbolestný výkon, který nevyžaduje další kontroly u lékaře. Bolest po odeznění lokální anestezie bývá mírná a dá se zvládnout běžně dostupnými analgetiky.

CO TO JE RESEKCE?

Resekce zubu je výkon, při kterém se odstraní hrot kořene zubu spolu s infikovanou tkání, která zůstává kolem hrotu kořene zubu i po jeho endodontickém ošetření. I tento výkon je ambulantní a bezbolestný.

V pooperačním průběhu se může v okolí operované oblasti vyskytnout otok, který se zvládá přikládáním studených obkladů na oteklou oblast.

Při kontrolní návštěvě se pak odstraní stehy. Nutnost anamnézy je stejná jako u extrakce zubu.

V ČEM SE LIŠÍ EXTRAKCE ZUBU MOUDROSTI OD EXTRAKCE OSTATNÍCH ZUBŮ?

Zuby moudrosti, které jsou prořezány v normální poloze v zubním oblouku, se extrahují stejným způsobem jako zuby ostatní. Problém nastává pouze u zubů, které se pro nedostatek místa prořežou jen částečně nebo se dokonce neprořežou do dutiny ústní vůbec a zůstávají skryté pod sliznicí a jsou zaklíněné o sousední zub.Pak provádíme extrakci chirurgickou,při které se odklopí sliznice a event. odstraní kost bránící uvolnění a vytažení zubu.Po této extrakci se rána zašije.V některých případech zvláště při extrakcích v dolní čelisti může dojít k rozpadu krevního koagula v zubním lůžku a rána začne bolet za současného zápachu z úst. Ošetření se provádí výplachem lůžka a vložením lokálních anestetik pomocí drénu či tamponu. Léčení trvá 7-10 dní. Může se objevit i kontraktůra žvýkacích svalů s omezenou možností otvírání úst.

JAK CHIRURGICKÉ VYTRŽENÍ ZUBU PROBÍHÁ?

Takový chirurgický zákrok již vyžaduje výraznější zásah do přilehlých tkání zubu, zavedení stehů a v některých případech mohou být doporučena antibiotika k zamezení zánětlivých komplikací po zákroku.

Mezi další důvody chirurgické extrakce zubu patří například zlomenina zubu zasahující hluboko pod dáseň, do kořenové části zubu, dále kaz kořene zubu, extrakce může být také vhodným řešením u třetích molárů (tzv. zubů moudrosti), v případě nesprávného růstu zubu může být extrakce doporučena z hlediska plánované ortodontické léčby apod.

BUDU MUSET BRÁT PO CHIRURGICKÉ EXTRAKCI NĚJAKÉ LÉKY?

Po běžné extrakci vystačíme pouze s běžnými analgetiky,podanými v okamžik , kdy odeznívá anestezie aplikovaná lékařěm před extrakcí. Při zvlášť obtížných extrakcích pak můžeme ordinovat antibiotickou léčbu, jako prevenci proti event. zánětlivým komplikacím.

JAK SE ZAJISTÍ, ABY MNE ZÁKROK NEBOLEL?

Při každém chirurgickém výkonu je pacientzvi aplikováno anestetikum,které zamezí přenosu bolestivých vjemů z místa extrakce do mozku. Současná anestetika jsou velmi účinná a zajišťuji zcela bezbolestný průběh operace. Pouze ve velmi zánětlivé tkání může být některé anestetikum méně účinné.

JAKÉ TYPY ANESTEZIE JSOU K DISPOZICI?

Provádíme všechny typy anestezií-povrchovou,infiltrační,svodnou, intraligamentární i analgosedaci.